• Nieuws Hervormde Gemeente

Afscheid koster/beheerder Pauluskerk

Op 31 december is de kosteres/beheerder van de Pauluskerk mevr. C. van Leeuwen-van Voorst met pensioen gegaan. In de ochtenddienst van 17 januari zal bij haar vertrek worden stilgestaan.

De Algemene Kerkenraad heeft in 2015 besloten dat gezien de dalende lijn in de inkomsten van de Hervormde Gemeente er geen nieuwe, betaalde, koster/beheerder meer wordt aangenomen. De kosterij en het beheer, à 25 uur in de week, zal volledig door vrijwilligers moeten worden opgevangen.
Achter de schermen is al geruime tijd aan vervanging gewerkt. Er zijn daartoe verschillende teams in het leven geroepen. Er is een kostersteam om tijdens kerkdiensten te kosteren. Er is een logistiekteam om stoelen en tafels te plaatsen, zorg te dragen voor vuilnisbak en kerstboom, blad en sneeuw te ruimen en kleine reparaties te doen. Er is een technisch team voor bedienen en onderhouden van diverse apparatuur. Er zijn twee sleutelbeheer adressen gevonden waar de sleutel van de kerk opgehaald en terug gebracht kan worden. En er is een schoonmaakteam waarvan de leden zorgen dat het hoogst noodzakelijke in de kerk zal worden gepoetst.
Momenteel wordt er door een groep ICT'ers hard gewerkt aan een PKN Lisse programma in Office365 waarin straks o.a. het kosteren en beheer van de Pauluskerk en alles wat daar bij komt kijken voor gebruikers van het gebouw, door iedereen die toegang heeft, overal in de cloud bekeken kan worden. Lastminute wijzigingen in de roosters voor ambtsdragers, kosters, organisten, lectoren, combo, crèche, EHBO, autodienst, kinderkerk, bloemendienst, beamerteam en Paulusbriefteam kunnen dan goed worden overzien.

Hoe verder: uiteraard zal iedereen moeten wennen aan de nieuwe situatie. Immers de kosteres als centraal aanspraakpunt met de papieren agenda paraat bestaat niet meer. Op 26 januari zal er in de Pauluskerk een avond worden georganiseerd over het nieuwe Office pakket. De eerste informatie hierover is reeds verstuurd aan belanghebbenden. De bedoeling is dat straks in de cloud kan worden gekeken of er op een avond een zaal vrij is en dat deze dan wordt geboekt. Koffie e.d. en de sleutel moet de boeker zelf verzorgen.
Om de kerk echt netjes schoon te houden, zijn we nog op zoek naar meer versterking van het schoonmaakteam. Wilt u ook een steentje bij dragen meldt u dan aan bij Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. De groep enthousiastelingen die nu gaat schoon maken zou het erg prettig vinden als ze minder vaak aan de beurt zijn omdat ook u zich heeft opgegeven...
Informatie over kosterij/beheer wordt tot 15 februari a.s. door Hans en Jolande Teeuwen verstrekt (telefoon 217528). Daarna hopen we via de cloud te kunnen gaan werken. Zodra meer bekend is, zult u worden geïnformeerd via de Paulusbrief en de Drieklank.

Jolande Teeuwen